Siirtyminen digitaaliseen viranomaisviestintään
Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.
Miten tämä vaikuttaa?
12.1. alkaen kansalaiset vastaanottavat viranomaispostinsa sähköisenä Suomi.fi-palveluun. Henkilöt saavat siis Suomi.fi-viestit käyttöön tunnistautumisen yhteydessä ilman erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon. Muutos tapahtuu, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela, Traficomin Oma asiointi).
Muutos koskee viranomaisten kanssa digitaalisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä. Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin.
Muutos ei koske:
- henkilöitä, jotka eivät käytä viranomaisten verkkopalveluita tunnistautuneena vaan asioivat muiden kanavien kautta
- henkilöitä joilla ei ole vahvaa sähköistä tunnistusvälinettä, eli esimerkiksi mobiilivarmennetta tai verkkopankkitunnuksia
- henkilöitä joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta
- henkilöitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus, ja tieto on tallennettuna holhousasioiden rekisteriin
- alaikäisiä henkilöitä
- yrityksiä
Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään kuuden kuukauden ajan paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Mitä hyötyä tästä on?
Siirtyminen digitaalisiin viesteihin mahdollistaa viranomaisten päätösten ja muiden tiedoksiantojen vastaanottamisen missä ja milloin vain. Saapuneet viestit voi lukea helposti älypuhelimeen ladattavan Suomi.fi-sovelluksen kautta tai vaihtoehtoisesti Suomi.fi-verkkopalvelun kautta.
Sähköisen viranomaispostin vastaanottajan ei tarvitse odottaa tärkeää postia kotona, vaan tärkeät asiat ovat aina ja kaikkialla helposti saatavilla sähköisessä muodossa.
Viranomaisten lähettämä tärkeä posti myös saapuu sähköisenä nopeammin, jolloin viranomaisasioiden hoito nopeutuu.
Mikä pysyy ennallaan?
Muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla.
Voit siis tavalliseen tapaan olla yhteydessä esimerkiksi omavalmentajaasi tai asioida palvelupisteissämme, vaikka saatkin tiedoksiannot sähköisenä.
Mikä Suomi.fi?
Suomi.fi-viestit on viranomaisten yhteinen sähköinen, tietoturvallinen postilaatikko. Voit käyttää Suomi.fi-viestejä mobiilisovelluksella sekä tietokoneen ja mobiililaitteen selaimella osoitteessa suomi.fi/viestit. Palvelu toimii parhaiten yleisimmillä selaimilla ja uusimmilla selainversioilla.
Suosittelemme myös lataamaan mobiilisovelluksen itsellesi laitteesi sovelluskaupasta. Sovellus löytyy nimellä Suomi.fi.
Lisätietoa muutoksesta ja palvelusta löydät osoitteesta suomi.fi.
Lähteet:
https://dvv.fi/digi-ensin-hanke
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/mika-on-suomifi-viestit
